Centrum Monitorowania Miasta
3 sierpnia 2015 w siedzibie Straży Miejskiej Burmistrz Miasta Milanówka wraz z Przewodniczącą Rady Miasta przecięciem wstęgi otworzyły Centrum Monitorowania Miasta.
Po kolejnych etapach rozbudowy i modernizacji obecnie składa się on z 58 kamer cyfrowych w tym 3 z czterema obiektywami, co razem daje 67 okien poglądowych
Obraz z monitoringu obserwują specjalnie przeszkoleni do tego pracownicy przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Pracujący w Centrum operator na bieżąco informuje dyżurnego Straży Miejskiej o zdarzeniach wymagających interwencji.
Dzięki miejskiemu monitoringowi łatwiej koordynować działania służb publicznych, a także rejestrować zdarzenia takie jak wypadki, kolizje, bójki, zniszczenia mienia, nie mówiąc już o poważnych przestępstwach. To kolejna inicjatywa Urzędu Miasta w kierunku poprawy bezpieczeństwa. Można powiedzieć, że to kolejne oko funkcjonariusza,
patrzące na miasto z góry i będące w stanie wychwycić niejednokrotnie więcej niż patrol.
Dostęp do nagrań i czas ich przechowywania
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych przez straż gminną (miejską), zarejestrowany obraz zdarzeń przez Monitoring Miejski Miasta Milanówka obsługiwany przez Straż Miejską w Milanówku, niezawierający dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego albo postępowania w sprawach o wykroczenia lub dowodów mających znaczenie dla tych postępowań, przechowuje się przez okres 30 dni od daty dokonania nagrania, a następnie podlega on zniszczeniu.
Straż Miejska w Milanówku udostępnia zapisy materiałów z monitoringu jedynie w zakresie, w jakim może być on wykorzystany w związku z ujawnionymi przestępstwami i wykroczeniami, wyłącznie na wniosek właściwych dla tych spraw organów, tj. Policji, Prokuratury, Sądu itp.
Straż Miejska w Milanówku nie udostępnia materiałów z monitoringu na wniosek osób prywatnych, jak również podmiotów prowadzących postępowania w sprawie o odszkodowanie.
Informacja o przetwarzaniu danych za pośrednictwem monitoringu wizyjnego
- Administratorem danych osobowych tj. wizerunku, numerów tablic rejestracyjnych, numerów bocznych pojazdów, utrwalonych przy użyciu środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu, dalej zwanym systemem monitoringu wizyjnego, jest Straż Miejska w Milanówku reprezentowana przez Komendanta Straży Miejskiej Milanówek z siedzibą w Milanówku, przy ul. Warszawskiej 32.
- Z Administratorem danych można się skontaktować: listownie, kierując korespondencję na adres siedziby Administratora, poprzez adres e-mail: straz_miejska@milanowek.pl, telefonicznie ? 22 7248045 wew. 13
- Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych poprzez e-mail lub listownie, przesyłając korespondencję na adres siedziby Administratora.
- Celem prowadzenia monitoringu wizyjnego jest zapewnienie bezpieczeństwa pracowników zatrudnionych w Straży Miejskiej w Milanówku oraz ochrona mienia znajdującego się na terenach użytkowanych przez Straż Miejską w Milanówku. Podstawą prawną przetwarzania jest art. 6 ust. 1 li. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), dalej RODO w związku z art. 222 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.
- Odbiorcami danych osobowych zarejestrowanych przez urządzenia systemu monitoringu wizyjnego będą wyłącznie podmioty, z którymi Administrator podpisał umowę powierzenia w zakresie obsługi informatycznej, prawnej, serwisowej.
- Organy uprawnione na podstawie obowiązujących przepisów do uzyskania danych nie są traktowane, jako odbiorcy danych.
- Zapisy z monitoringu wizyjnego przechowywane będą przez okres od 7 do 30 dni od zarejestrowania w zależności od pojemności urządzeń rejestrujących, następnie podlegają zniszczeniu poprzez nadpisanie nowych danych lub fizyczne zniszczenie w sytuacji awarii lub zmiany konfiguracji systemu.
- Osoba fizyczna, zainteresowana zabezpieczeniem danych z monitoringu na potrzeby przyszłego postępowania może zwrócić się z pisemnym, umotywowanym wnioskiem o ich zabezpieczenie.
- Umotywowany wniosek o zabezpieczenie materiału należy kierować do Komendanta Straży Miejskiej w Milanówku, na adres ul. Warszawska 32 w Milanówku, w terminie 7 dni licząc od dnia, w którym zdarzenie mogło zostać zarejestrowane przez monitoring wizyjny. Wnioski złożone po tym terminie mogą nie gwarantować zabezpieczenia obrazu ze względu na jego możliwe usunięcie z rejestratora.
- Prawidłowo złożony wniosek musi zawierać dokładną datę i miejsce oraz przybliżony czas zdarzenia. Brak powyższych danych, uniemożliwiających odnalezienie określonego materiału może stanowić podstawę do niezrealizowania wniosku o zabezpieczenie materiału. Dodatkowo wniosek musi zawierać powód i cel zabezpieczenia.
- Zabezpieczony materiał przechowywany jest przez okres 6 miesięcy przez Zastępcę Komendanta lub upoważnioną przez niego osobę w zamkniętej szafie, do której dostęp mają tylko upoważnione osoby. Zwrotną pisemną informację o zabezpieczeniu i okresie przechowywania zapisu z systemu monitoringu przekazuje się wnioskodawcy wraz z pouczeniem o konieczności wystąpienia z nowym wnioskiem w przypadku potrzeby wydłużenia okresu jego zabezpieczania.
- Każda osoba ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, telefon: 22 860 70 86, jeśli sądzi, że przetwarzanie danych osobowych jej dotyczące narusza przepisy o ochronie danych osobowych.
- Każda osoba ma prawo do żądania od administratora: dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, wynikającego z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją osoby (chyba że administrator wykaże istnienie, ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec interesów, praw i wolności osoby fizycznej, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń) oraz prawo do usunięcia danych (tylko w przypadkach określonych w przepisach).